а Untitled Page

ОДИН РОБОЧИЙ ДЕНЬ МІНІСТРА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НА ЗАКАРПАТТІ

 

Насиченим емоційно та змістовним  виявився  день  перебування – 6 грудня – міністра освіти і науки України Ганни Новосад на Закарпатті. Адже уже о 7.40  її у м. Свалява зустріли Ольга Травіна, заступник голови обласної державної адміністрації, та Ганна Сопкова, директор департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації, щоб упродовж дня разом з нею реалізувати усі заплановані заходи і зустрічі. Отже,

9.30 – 10.30 Відкриття навчально-практичного центру на базі Свалявського професійного будівельного ліцею

Це восьмий навчально-практичний центр на Закарпатті. І, на думку міністра, центр у Свалявському професійному будівельному ліцеї – один із кращих зразків в Україні.

„Реформа професійної освіти – один із основних пріоритетів для МОН у 2020 році, тому в держбюджеті закладено у 5 разів більше коштів для створення навчально-практичних центрів із сучасним обладнанням – 259 млн грн”, – зазначила Ганна Новосад.

Кошти субвенції з державного бюджету, фінансова підтримка з обласного бюджету, а також інвестування власних коштів закладу дозволили створити належну базу для підготовки електромонтажників та електромонтерів. Зауважимо, що керівник ліцею всього один рік на посаді, однак навіть за такий короткий період часу йому вдалося так організувати роботу, що заклад у 2019 році отримав від виробничої практики та інших видів діяльності 800 тис. гривень. Тож створений центр дозволить надалі, крім основних освітніх функцій, самостійно заробляти кошти і використовувати їх для подальшої модернізації бази ліцею.

11.30 – 12.30 Зустріч з керівниками місцевих органів управління освітою та працівниками департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації

Серед головних тез міністра: реформа „Нова українська школа” – об’єктивна потреба для держави, і її буде продовжено; не повинно бути різниці між навчанням у сільській і міській школах; підтримка функціонування опорних закладів освіти, а також спроможної школи для кращих результатів; зміст освіти потребує нині змін на рівні базової і старшої освіти; 2020/2021 навчальний рік в Україні стане роком математики.

Крім того, міністр озвучила плани Міністерства на 2020 рік у частині фінансування підвищення кваліфікації педагогічних працівників та підтримки молодих учителів (до 10 років стажу), створення нового освітнього середовища, придбання шкільних автобусів та обладнання для кабінетів природничих дисциплін тощо.

У форматі „Запитання – відповідь” йшлося про створення умов, щоб мережа закладів освіти області виконувала головні завдання: забезпечувала доступ дітей до освіти і надавала якісні освітні послуги.

12.30 – 13.30 Зустріч із представниками угорської громади

За круглим столом упровадження положень Закону України „Про освіту”, пропозиції щодо розробки нормативних документів, програм і стандартів, підготовки вчителів, видання підручників та словників тощо було обговорено з керівниками угорських товариств: головою Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства Ільдікою Орос, головою Товариства угорської культури Закарпаття (КМКС) Василем Брензовичем, головою ГО „Демократична спілка угорців України” Ласло Зубаничем, а також Надзвичайним і Повноважним послом України в Угорщині Любов’ю Непоп, Генеральним консулом Угорщини в м. Ужгород Йожефом Бугайла, заступником начальника управління зовнішньоекономічних зв’язків, інвестицій та транскордонного співробітництва облдержадміністрації Валентином Веремчуком.

Зокрема, Ганна Новосад акцентувала, що зауваження та рекомендації Венеційської комісії щодо продовження перехідного періоду та інші враховано, а тому положення Закону України „Про освіту” і надалі будуть упроваджені. Міністр наголосила, що Закон відповідає міжнародним стандартам і визнаний Конституційним судом таким, що відповідає Основному Закону.

Водночас сторони розглянули можливість співпраці та розв’язання питань в організації освітнього процесу в закладах освіти з навчанням угорською мовою, що нині турбують угорську нацменшину. Адже більшої ефективності можна досягти при спільному і комплексному застосуванні уже існуючих освітніх практик.

Міністр наголосила, що на сьогодні уже проведено навчання вчителів української мови, що викладають у школах з навчанням угорською мовою, і  найближчими роками цю практику буде продовжено, вони пройдуть системне підвищення кваліфікації. Також інвестуватимуть у підручники, що мають бути адаптовані для вивчення української мови в школах з навчанням мовою нацменшин.

Зі свого боку представники угорських організацій передали міністру власні напрацювання в освітній сфері, а також передали пакет своїх вимог і пропозицій.

13.30 – 14.00 Протокольна зустріч з головою Закарпатської обласної державної адміністрації Ігорем Бондаренком

Голова обласної державної адміністрації запевнив, що реформа освітньої галузі у Закарпатті впроваджується, покращується матеріально-технічна база закладів освіти, чітко визначено відповідальність за своєчасне і раціональне використання фінансової підтримки з боку держави, є також розуміння необхідності прозорого управління на усіх рівнях. „Реформи, розпочаті керівництвом держави, підтримуються суспільством і владою на місцях. І цей поступовий процес має бути успішним для досягнення стратегічних цілей в реформуванні освіти і країни загалом”, – резюмував Ігор Бондаренко.

У свою чергу, Ганна Новосад висловила сподівання на конструктивну співпрацю з обласною владою.

14.00 – 14.30 – зустріч з пресою у пресцентрі обласної державної адміністрації

Міністр освіти і науки України повідомила про програми державного фінансування закладів освіти в Україні на наступний рік: 3,5 млрд грн для будівництва, ремонту та оснащення шкіл; 16 млн грн для оновлення шкільних їдалень. Йшлося також і про те, що наступного року планується продовжити будівництво внутрішніх вбиралень у школах Закарпаття, на що передбачено 26 млн гривень. Повністю цю проблему планують вирішити упродовж 3-х років.

Окремо зупинилася на проблемі мови викладання в школах з угорською мовою навчання і зустрічі з представниками угорської громади краю. Наголосила, що нова влада буде продовжувати посилювати мовну присутність у регіонах з компактним проживанням національних меншин, в тому числі через освіту. Водночас робитиметься це, поважаючи права нацменшин, в тому числі право на освіту і розвиток культури рідною мовою. „Кожна дитина в Україні повинна володіти державною мовою і мати доступ до якісної освіти”, – наголосила Ганна Новосад.

Міністр зазначила, що наразі урядом продовжується імплементаційний період Закону України „Про освіту” до 2023 року, а з 23-го року діти в державних школах з угорською мовою викладання будуть вивчати українську мову у збільшеному об`ємі. При цьому їхнє право на навчання рідною мовою зберігається.

Відтак пані міністр детально відповіла на численні запитання журналістів.

16.00 – 17.00 – відвідування Батівської школи-саду І – ІІ ступенів Берегівської районної ради

Про якісне освітнє середовище, сповідування принципу дитиноцентризму йшлося під час перебування у Батівській загальноосвітній школі-сад І – ІІ ступенів Берегівської районної ради. У закладі українською мовою загальну середню освіту здобувають 137 учнів та 90 дітей отримують дошкільну освіту, з  яких 65 українською та 25 – угорською мовою.  

Маючи сім приміщень, заклад освіти досить тривалий час не міг їх використовувати повною мірою через відсутність належної інфраструктури. Виправляти ситуацію доводилося частково у різний спосіб і у різний період. Однак на сьогодні тривають роботи з реконструкції закладу завдяки реалізації проєкту державного фонду регіонального розвитку. Його загальна вартість становить 18 528,866 тис. гривень. Будівельні роботи виконуються з випередженням запланованого графіка і уже нині дають можливість говорити про створення сучасних належних умов для виховання і навчання дітей, їхнього фізичного розвитку та зміцнення здоров’я.

17.30 – 18.30 Ознайомлення із Великоберезькою загальноосвітньої школою І – ІІІ ступенів Берегівської районної ради

Створення нового освітнього простору як умова упровадження Нової української школи, що передбачає профілізацію старшої школи, розбудову мережі опорних закладів, – питання, що є актуальним і в загальній середній освіті. Відповідно до перспективного плану в області заплановано створення 39 опорних шкіл. Одну з них відвідала міністр освіти і науки України.

Великоберезька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Берегівської районної ради – школа з українською та угорською мовами навчання, де забезпечено умови для навчання учнів відповідно до запитів батьків і потреб дітей.

Лише за останні два роки чимало зроблено для покращення матеріально-технічної бази закладу освіти, проведено також внутрішні роботи з ремонту класних приміщень, для забезпечення санітарно-гігієнічних вимог облаштовано внутрішні вбиральні, виконано роботи з благоустрою території тощо.

За рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2018 році школа отримала сучасне обладнання кабінету української мови та літератури і відповідні дидактичні матеріали, унаочнення, у цьому році – у межах реалізації Програми розвитку освіти Закарпаття на 2013 – 2022 роки за кошти обласного бюджету для закладу придбано комплекти шкільних меблів та інтерактивну панель.

Цікавим є той факт, що з метою збереження народних традицій у Великоберезькій ЗОШ функціонує єдина в Україні ткацька майстерня. На її базі проводяться уроки трудового навчання, на яких за окремою програмою навчають учнів ткацької справи.  Ганна Ігорівна мала можливість побачити, які вироби виготовляють з використанням давніх технологій учні школи. Ще однією родзинкою, яку  представив  директор Тихомир Гейці, є заняття в гуртку „Велосипедний спорт у залі”. Щороку його вихованці є учасниками та переможцями змагань з художнього велоспорту в залі як в Україні, так і за її межами.

19.00 – 19.45 – Запис ефіру в М-Студіо

На підставі побаченого в закладах, а також після спілкування з педагогами, Ганна Ігорівна зауважила, що Закарпаття упевнено зберігає і примножує набутий досвід у вихованні та навчанні учнів, а також досить активно вживає заходи для того, щоб зробити заклади освіти кращими, спроможними задовольняти вимоги часу в забезпеченні освітнього процесу, а в результаті – досягти ефективної системи освіти.

 

Дата публікації: 10.12.2019 10:47:28